Thursday, May 12, 2011

glasspinnar och masker

Mer gammalt bröt!

För några år sedan roade jag mig i min stilla ensamhet med att göra masker av glasspinnar och smältlim. Jag hade inte tålamod med papier maché och inte råd med något annat. Glasspinnar är billigt, likväl smältlim. Nog pladdrat.






Något fågelliknande. Meh. Tung som fan.







Vinjetteringen ger den en aggressivare grisnos än den egentligen har. What-evvah. Hade någon tanke om att göra en serie av djur att använda i någon fabelbaserad pjäs.





Denna är jag fortfarande rätt nöjd med. Jag ville att den skulle se lite träskig och pasticherat voodoo-artad ut. Tycker att det gick igenom rätt bra. Tanken är ju dock att man ska svärta nästippen innan man tar den på sig. Den är dessutom lättviktig och rätt skön. Som att bli kramad i ansiktet.





Jag och Daniel Johansson har många gånger genom åren snackat om att dra ihop en ordentlig liten scifirulle. Vi är ju båda stora star wars, dune och firefly-nördar liksom. Med detta i åtanke gjorde jag följande (ja, det är fortfarande mest smältlim och glasspinnar) mask. Detaljer är cykelventiler, fotoburkar, mynningar från kasserad rakapparat m.m. Solglasögonen jag offrade till ändamålet är inramade av gardinringar och andningsplattan är (tadaa) pärlplatta! Tanken var att den skulle bäras av en i princip helt täckt beduin-aktig utomjording med turban och långa klor.

No comments: