Sunday, May 15, 2011

smink

Det kommer dessvärre att dröja med huvudena, men så får det bli.

I samband med zombieintresset där runt 2000 så började jag också att experimentera så smått med sminkeffekter.
Märk väl att nollbudget alltid varit något jag fått jobba med på ett eller annat sätt emedan jag gick arbetslös rätt länge och helt enkelt inte hade råd med fancy stuff. Detta då inget undantag.
En liten flaska latex, dasspapper, tandkräm, mors kasserade brunkräm och sockerblod var vad jag hade att utgå ifrån för denna ursprungliga effekt. På den tiden visste jag inte ens att saker som dermawax existerade.
Jag lät pensal utvalda bitar av papper med latex. Vad som händer rå är att papperet absorberar ammoniaken och skrynklar ihop sig till en ganska intressant textur. Dessa små bitar limmades sedan fast i ansiktet med mer latex. För "kanter" till såren tog jag mer papper och latex, rullade till långa smala korvar, och fäste runtom. För att jämna ut skarbarna kletade jag in tandkräm som spackel på utsidan av kanterna och lät halvtorka med hårblås under en timme eller så. Utsidan målades sedan över med brunkrämen och insidan med sockerblodet. Kostnad? Oerhört lite. Resultat? Duger i DV.

No comments: