Thursday, May 12, 2011

Prettohjärta!

Gammal som gatan skoluppgift.
Kommer inte ihåg riktigt vad det gick ut på, bara att jag vred på kriterierna tills jag kunde göra vad jag ville.
Detta objekt står nu överst på bokhyllan i mina föräldrars gästrum. Dåliga foton, jag vet, men inget av allt detta är ju menat att vara snygga bilder. Strukturen är gjord i trä och modellerades med det sedan länge rivna Montfaucon i åtanke, dvs den gamla avrättningsplatsen i Paris. Sedan utsatte jag den för en mängd olika tekniker för att få fram en intressant textur, däribland brinnande färg och dasspapper. Remember kids, when in doubt- use fire.
Jag fick låna en gipsmodell av ett människohjärta av naturkunskapsläraren och skulpterade därefter. glömde dock ett par kranskärl eller något. Minns inte, bara att det var något som saknades. Basen gjordes i aluminiumfolie och kläddes sedan med latexplastik. Hjärtat lackades sedan med min underbara shellacks-blod-polityr (skall snart lägga upp ett recept) och små stålspikar (ville ha järn, men hade inte tid/råd) slogs in. Hjärtat gjordes med en annan fransk artefakt i åtanke- läste i min barndom i någon bok om voodoo att man funnit, naturligt mumifierat, på en kyrkogård ett kalvhjärta där varje kvadratcentimeter täckts av en spik. Objektet ifråga trodde man härrörda från ett försök till praktisk voodoo, och man hade lyckats datera det till 17oo-någonting.
Hela schabraket är väl en sisådär 60 cm högt, men väger mindre än ett kilo. Jag minns att jag ville göra något som kändes rituellt och hedniskt. Som de fyrkantiga pelarna med kedjor och kroppsdelar i Hellraiser.



No comments: