Thursday, May 12, 2011

Trollsommar



Min gode vän Fredrik Gustafsson är en driftig man. Han och Sanna Jeppsson driver tillsammans "Trollsommar", ett kringresande teatersällskap som varje sommar presenterar en interaktiv barnteater om trollens liv och leverne. I fjol producerade Tuva Olander deras affisch, i år nalkade de sig mig för uppgiften. Mycket kul gig. Stimulerande och utmanande! Jag ombads göra en glad, somrig och rolig affisch med mångfald av detaljer så att barnen kan titta länge på den, och givetvis presentera den grundläggande konflikten: De glada små trollens kamp mot en småsint politikers försök att idka etnisk trollrensning. Mina grundläggande skisser gjordes med blå färgpenna som jag sedan tuschade över.
Efter färgläggning tyckte jag dock inte om vad jag presterat, så jag hittade på ett annat tillvägagångssätt. Så här blev resultatet.



Loggan "trollsommar" är inte min design. jag fick dock tracea den och hålla på rätt länge eftersom den inte existerade i funktionell dpi.

Utöver Fredrik och Sanna (i täten) synes Karin Franz Körlof och Stefan Stanisic.



Den elake Tamburmajoren är den avlidne Nikolai Popov från Tjechovs "Björnen". Fredrik regisserade denna trevliga lilla pjäs som slutprojekt på sin regiutbildning. Han bad mig då att måla ett fysiskt porträtt på Gospodin Popov att hänga i bakgrunden på scenen. Jag gjorde det i ehum... Blandteknik. Tusch, kol, akryl, vattenfärg, guache, spritpenna, m.m... på kartong. Ramen snickrade vi snabbt ihop i Kulturamas källare och "illusionsmålade". Det fanns inte så mycket material att jobba med, så improvisation fick duga. Pjäsen var en given succé och det faktiska ögonblick då jag började tro på teatern som giltigt medium.
Tavlan spenderade sedan något år i Eeva-Leena Malanders vård och kom sedan att återanvändas till årets uppsättning av trollsommar.



Ren tur att vi hittade en färdig passepartout som låg och skräpade. Väl monterad doldes min signatur, så jag fick göra en ny. Det gjorde inget för jag hade ändå skrivit fel årtal.

Kolla in www.trollsommar.se för mer information!

No comments: