Monday, May 30, 2011

Apmask

Detta objekt torde ha tillverkats i slutet av 2008. Lite annorlunda för att vara mig- det dryper ju inte av blod och billiga splattereffekter...

Min bror nalkades mig med uppdraget att tillverka en speciell julklapp till sin vän Jeff McBride, en av vår tids större personligheter på magiscenen, likväl en välkänd samlare av masker.
Så en mask skulle det alltså bli, och hur skulle den se ut? Jag fick i princip fria händer, bara den var klar på deadline.

Jag hade sedan tidigare en positiv gipsavgjutning av mitt eget ansikte som jag använt till att göra en avskedspresent till Tony Gahlin då denne skulle flytta till annan ort. Till denne blev det en tolkning av Nyarlathotep i form av den svarte faraonen. Ska se om jag kan hitta bilder någon dag.

Hur som helst, jag tog gipsansiktet och satte igång med att klä in det i plasticin, utan att ha en aning om vad jag egentligen ville göra. Jag skulpterade under några eftermiddagars tid och prövade på en mängd olika varianter innan poletten föll ned. Till slut beslöt jag att göra något vagt Kung Markatta-aktigt och knådade plasticinen till en form jag gillade. Därefter tog jag silkespapper som jag rev i långa remsor och blötlade i en lösning av trälim och vatten, som jag lärt mig av min vän Martin Bofeldt- en makalös maskmakare.
Plasticinansiktet kläddes in helt i denna slemmiga papier maché och fick sedan torka någon dag. Maskgrunden spacklades, slipades och finjusterades tills jag var nöjd och täcktes därefter av flera lager tjock härlig shellack.





Sedan kom målningen. Svarta detaljer och högdagrar i guld, huvudsakligen pålagda med halvtorr pensel. Mer koncentrerad shellack lades i fördjupningar och veck för att få fram ett större djup.
Därefter kunde masken med mycken vånda separeras från plasticingrunden. Det var nära några gånger att jag trodde allt skulle gå åt fanders, men det gick till slut utan allt för mycket våld.
Med en mycket vass nagelsax klippte jag av de överflödiga kanterna, jämnade till vassa partier och öppnade upp ögonen. En tripp till tygaffären senare hade jag någon meter av ett riktigt fluffigt fuskpälstyg att klippa upp och försiktigt limma längs med den kant jag tidigare skulpterat. Så här blev det i slutändan. Jag har hört att McBride blev mycket glad.







... Och här synes då Jeff McBride tillsammans med Eugene Burger och masken!



Som avslutning vill jag bara säga att gipsansiktet jag jobbade på blev totalförstört av plasticinen. Jag mitt ägg hade ju glömt att försegla gipset, och därmed fäste vaxleran på tok för bra!

No comments: