Thursday, May 12, 2011

kroppsdelar

Mer gammalt bröt. detta torde ha varit sommaren 08 eller 09, jag är osäker på vilket.

Jag fick i uppdrag av min bror Micke Askernäs att tillverka några separata kroppsdelar som han skulle använda i några rutiner (För de som inte vet så är min bror fd. trollkarl, numer renodlad mentalist med bl.a. utmärkelsen Svensk mästare i mentalmagi 2011). Han ville ha:

* Mumifierad hand # 1
* nyligen avskuret öra # 1
* nyligen avskuret finger # 1

Jag tänkte noga på hur jag skulle gå tillväga och följde sedan kapten Picards uppmaning "Make it so."

För att göra handen övertygande skulle jag behöva ett skelett att utgå ifrån. Jag satt i några dagar och jobbade i ståltråd med att böja till alla separata ben och leder med tanken att sedan klä in den färdiga handen i latexplastik. Efter några hundra små stick och skärsår i mina fingrar övergav jag DIY-taktiken och köpte en anatomisk skeletthandmodell från ebay för en hundring.
Utrustad med bomull, dasspapper och flytande latex började jag sålunda att "klä" handen som ursprungligen planerat.

Jag tog små sönderrivna tussar av bomull och papper och doppade i mitt fat med latex och började sedan gnida in benen med klibbet jag åstadkommit. Torka en stund och sedan på med nästa lager. Så höll jag på tills handen fått lite "kött". Sedan fortsatte jag med mindre bitar och större precision för att bygga upp detaljer såsom rynkor på knogarna etc. Naglarna skar jag ut ur locket till en burk med potatissallad och limmade fast med mer latex/bomull. Avslutningsvis patinerades hela åbäket med stora mängder modellfärg och shellack.

Tyvärr har jag varit väldigt dålig genom åren på att att dokumentera processer, så det finns bara den färdiga modellen att titta på.







***

Örat var en ganska enkel process emedan det skulle vara "färskt". Jag minns inte om det var min far eller min flickvän som ställde upp med att få sin hörselgång pluggad med alginat, men någon av dem fick en enkel ram av plasticin lagd runt sitt öra och sedan några dl kall alginatblandning hälld över sig. Den negativa formen arbetades av och fylldes sedan med latex. Detta fick stå och stelna någon dag och sedan rivas isär. Det färdiga örat var svampigt och poröst i ytterliggare någon dag men sedan kunde jag måla det med akrylfärg och min egen shecllackblandning som jag använder till "blod". Begränsad latexplastik lades på där det skulle vara "skuret". På fotografierna är det pudrat med talk för att förhindra att latexen klibbar ihop med sig själv. Detta skall såklart torkas av inför show.





***

Beställningen rörde ett ensamt finger, men jag tänkte som så att -två- sammanhängande fingrar torde vara mer identifierbart på en scen. Denna tanke inspirerad av filmen "Wolf" med Jack Nicholson. Proceduren var densamma som för örat, och naglarna densamma som för mumiehanden. Det är mina egna små handkorvar som porträtteras, dock ej nagelmodellen.





Så det var alltihop. En mumiehand, ett par fingrar och ett öra- i naturlig storlek.

No comments: